Oppegård Ap går inn for kommunesammenslåing

Referat fra Oppegård Ap medlemsmøte – tirsdag 24. mai 2016

original_1478638872_0389636

Med innkallingen fulgte dagsorden og vedlegg:

  1. Fremtiden til Oppegård Arbeiderpartis andeler i Grendehuset SA. (Forslaget og innstilling fra styret legges frem på møtet.)
  2. Kommunesammenslåing og fullmakten til kommunestyregruppa fra medlemsmøte.

Se vedlegg :

Tilstede: cirka 27 medlemmer pluss/minus 1.

Nestleder Arild Burud åpnet medlemsmøtet og overlot ordstyrerjobben til Odd Harald Røst.

Fremtiden til Oppegård Arbeiderpartis andeler i Grendehuset SA

Burud holdt en innledning om bakgrunnen for at saken kommer opp. Oppegård Vel eier i dag 100 % av tomta grendehuset står på og mer enn 90 % av andelene i Grendehuset SA. Vellet ønsker å ha det hele ansvaret for vedlikehold osv.

Styrets innstilling:

"Oppegård Arbeiderparti overdrar sine 114 andeler à kr 100, i Grendehuset SA, Sætreskogveien 13 1415 Oppegård (Gnr. 44, bnr. 104), til Oppegård Vel med indeks regulert opsjon.Innløsning av opsjonen trer i kraft ved salg/overdragelse av eiendommen til andre formål.Oppegård Arbeiderparti har vært nest største andels eier i nærmere 40 år og ønsker sterkt at Grendehuset skal bestå som et positivt kulturtilbud i Oppegård syd."

Momenter fra debatten:

  • Er vi sikre på at huset vil bestå og at ikke Vellet selger tomta og alt innbyggerne sitter igjen med er noe av typen et lekestativ?
  • Kan vi sette betingelser eller opsjon på overdragelsen?
  • Oppegård Vel har en formålsparagraf som fokuserer på arbeid til fordel for nærområdets innbyggere.

Avstemning: Styrets innstilling ble vedtatt mot en stemme andelene i Grendehuset SA overføres vederlagsfritt og betingelsesløst til Oppegård Vel.

Kommunesammenslåing og fullmakten til kommunestyregruppa fra medlemsmøte

I tillegg til de tre utsendte vedleggene ble det også lagt fram et standpunkt fra vår leder Fatima V Haugstveit.

Gruppeleder Merete Bellingmo la fram en gjennomgang av kommunevalgprogrammets forhold til en kommunesammenslåing. Oppsummert viste hun til at ingen ting i programmet er til hinder for å gå inn på en sammenslåing, mens mange punkter handler om bredere regionalt og interkommunalt samarbeid. Bellingmo holdt et engasjert og entusiastisk innlegg til fordel for sammenslåing og pekte bl.a. på at interkommunale selskaper som politikerne nå har for dårlig styring med kan nedlegges og oppgavene underlegges direkte politisk kontroll. Follo Ren ble nevnt.

Burud presenterte Haugstveits standpunkt og argumentasjonen som gjør at partilederen anbefalte medlemsmøte å stemme for kommunesammenslåing:

"Det har tatt noe tid for meg å lande på mitt standpunkt. Jeg ser klare fordeler og ulemper men fordelene har etterhvert veiet tyngre. Jeg vil gå for en JA til en Follo kommune. Noe av min begrunnelse:

  • Samordning av areal, transport og næringsutvikling veier tungt. Det interkommunale samarbeid er ikke godt nok på den måte at en del avgjørelser tas av styrer og bort fra folkevalgtes behandling.
  • Vi trenger å verne felles skoger og mark på tvers av kommunegrenser samtidig samordne utbygning og urbanisering. Fortetting TAR AV i disse dagene og hver kommune for seg må handle presset uten en koordinert planlegning. Ordet fortetting og samfunnsutvikling har nesten blitt synonymer. Det trengs snarest en bedre, sterk og bevisst samordning. 
  • Vi trenger en koordinert innsats til bedrift etablering. 
  • Jeg er ikke sikkert på at tjenester blir bedre eller dårligere. Tjenester må ytes der det trengs uansett. 
  • Jeg er ikke redd for lokaldemokratiet. Det er ikke mye demokratisk utvikling i Oppegård. 
  • Follobanen kommer og det kommer til å revolusjonere transport muligheter for flere kommuner i Follo. Fremtiden for Oppegård er i denne sammenheng uviss siden vår kommune vil ligge i den gammel jernbanetrasé som antagelig blir endret men vi vet ikke hvordan. Problemstillingen blir dermed for Follo kommunen og ikke kun for Oppegård."

Burud holdt en innledning om hvorfor han mener sammenslåing ikke er til det beste for kommunens innbyggere og pekte bl.a. på at kommunen i dag har naboinnsigelsesmuligheter i saker som gjelder innbyggernes friområder (de som ligger i Ski, Ås og Oslo), og mister den i en storkommune. da blir vi prisgitt at lokale politikere blir hørt.

I pausen som fulgte la styret fram et forslag til vedtak:

  1. Medlemsmøtet 24. mai stiller kommunestyrerepresentantene fritt i spørsmålet om kommunesammenslåing
  2. Medlemsmøtet sier nei til kommunesammenslåing

Avstemning i punkt 1 (binding eller ikke): Styrets innstilling ble vedtatt med 15 mot 10 stemmer og kommunestyrerepresentantene stilles fritt.

Momenter fra kommunesammenslåingsdiskusjonen:

  • Kommunestrukturen fra 1960 ble dannet i en tid da alle former for kommunikasjon var langsommere og avstandene derfor virket større.
  • Intensjonsavtalen (Felles plattform…) er god for innbyggerne.
  • Klima og miljøperspektivet blir lettere å ta på alvor i en større kommune. Det blir større mulighet til å få på plass en bærekraftig miljøplan når større deler av regionen er med.
  • Kollektivløsningene for regionen og innbyggerne kan bli bedre, med en tydeligere felles stemme.
  • Vi har pr. i dag mer enn 40 samarbeidstiltak i Follo, hvor en del beslutninger tas delvis utenfor politisk kontroll. Den styringen er det lettere å ta tilbake i en arealmessig større kommune.
  • Innbyggerne kan riskikere at f.eks. tildelt barnehage- og sykehjemsplass kan bli liggende fysisk langt unna der man bor.
  • Sykehjem og lignende institusjoner kan bli sammenslått, store og flyttet lenger vekk fra innbyggerne i dagens Oppegård.
  • Vi tenke på og ta hensyn til framtidens innbyggere også, tenke på hva som er best for de som skal bo her om 20 år, 30 år og 40 år.
  • Erfaringer fra Danmark viser at marginale tjenester ofte forsvinner eller blir lagt ned i en storkommune.
  • Ingen land kan vise til en tydelig forbedring i tjenester til innbyggerne i en sammenslått storkommune.
  • Det blir bedre muligheter for å styre den regionale utviklingen fra en kommune med større stemme enn i dag.
  • Dagens små fagmiljø vil få et større fagmiljø og større mulighet til å være bedre faglig kompetente.
  • Kommunestyrerepresentantene og medlemsmøtetdeltakerne må prøve å stemme med hodet heller enn magen, selv om det er vanskelig.
  • En liten Oppegårdkommune som står mellom store Oslo og en delvis sammenslått Follonabo i sør, kan få vanskeligheter med å bli hørt i viktige samer som angår innbyggerne og kommunen.
  • Markedsliberalismen kan får for sterk stemme i en stor kommune.
  • Dårlig drevne kommuner har ikke med størrelsen å gjøre, men med de (politikerne9 som styrer den.
  • Spørsmål om hvorfor innbyggerunderøkelsen ikke tas større hensyn til (52 % mot og 46 % for sammenslåing og 1000 respondenter).
  • I dag vet vi ikke hvem vi ev. kan bli sammenslått med. Ski, Ås og felre andre Follokommuner skal ha folkeavstemning samtidig.
  • Minst Ski og helst også Ås må være med, ellers er en sammenslåing poengløs.
  • Vestby kommune er ikke interessert i en sammenslåing.

Avstemning i punkt 2 (sammenslåing eller ikke): Styrets innstilling falt med 7 mot 14 stemmer og Oppegård Arbeiderparti går inn for sammenslåing.